Travelog Bandung Sept 2016 : Day 3 - Part 5 : Kopi Luwak (musang)

11:22 AM



Salam.. 

Dari Grafika Cikole, kami bergerak untuk ke kedai kopi luwak pulak..
luwak adalah musang dalam bahasa indonesianya..
kedai kopi ni satu jalan je dengan Grafika Cikole tu..


 signboard Kopi Luwak di tepi jalan..
kedai tu actually agak dalam sikit..kena masuk lagi dalam 3-5 minit..




sampai je sana, kami disambut mesra oleh staff kedai Kopi Luwak ni..
dengan semangatnya staff dia ceritakan serba sedikit tentang keistimewaan kopi luwak ni..



 kami juga berpeluang bergambar dengan musang yang ada di situ..
ada 2 ekor musang yang dilepaskan (tak diletakkan di dalam sangkar)..
sangat jinak 2 ekor musang ni..
sekor sangat chubby, sekor lagi kecik je..


yang ni musang besar tu..dalam 3 tahun ke umur dia kalau tak salah..

yang kecil tu kalau pegang je dia akan merayap seluruh badan..geli kot..
haha


cara pemprosesan kopi luwak..





sangkar yang disediakan untuk musang mengawan..



bergambar dengan statue musang..



sijil pengiktirafan HALAL kopi luwak..


 tempat mengupas kulit kopi..ada beza antara biji kopi jantan dan betina..



ada tempat lulur dengan kopi juga di sini..
kami tak cuba, sebab malas haha..



dah siap mendengar cerita mengenai kopi luwak, kami ditawarkan untuk mencuba sendiri rasa kopi luwak ni..

ada 3 jenis kopi luwak ni..kami ambil yang biasa je..
satu sachet berharga 50K rupiah..

aku dan Azie kongsi satu sachet tapi dibancuh dengan 2 cawan..kopi ni sangat pekat kot..
walaupun dibahagi 2, still terasa kepekatan dia.


posing dulu sebelum minum..



kami turut diberikan dessert yang bulat tu..tak ingat apa nama dia..
tapi macam ubi kayu bersalut coklat..sedap!

dapatlah merasa seorang sebiji..







 hampas kopi luwak..
ini lah yang diambil dan dibuat lulur kopi..

dah siap minum kopi, kami tumpang solat kejap kat situ dan seterusnya kami ke kedai makan..
next entri pulak ye..


k bye!



You Might Also Like

2 kata-kata yang comel~

SilA-siLalaH kOmEn yEr~!!

BEST..