Malaysia bebas pencemaran radioaktif dari Jepun

9:49 AM

 

As Salam..~!!

mesti ramai yang dah tau pasal kebocoran loji nuklear Daiichi Fukushima dekat Jepun tu kan..

setakat nie, Malaysia masih selamat daripada pencemaran bahan kimia yang bocor...

so,dun wory ye...

kalau ada apa-apa yang berlaku, kerajaan akan maklumkan secepat mungkin..
 

KUALA LUMPUR: Malaysia mempunyai alat pengesan pencemaran radioaktif di udara, jika kehadiran bahan itu dari loji nuklear Daiichi Fukushima yang kebocoran akibat gempa bumi di Jepun Jumaat lalu dikesan, amaran akan dikeluarkan serta-merta kepada rakyat kita.
Timbalan Dekan Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Dr Shahidan Radiman, berkata agak mustahil kesan pencemaran radiasi di negara itu boleh merebak pada jarak yang jauh.

Katanya, faktor cuaca di negara ini yang mempunyai taburan hujan sepanjang tahun menyukarkan pencemaran itu merebak ke Malaysia.

Beliau yang mengulas mengenai kebimbangan rakyat berikutan akan turut merebak ke negara ini berkata, jika tanda amaran kehadiran bahan radioaktif sudah dikeluarkan, orang ramai akan diminta berada di rumah dan tidak dibenarkan keluar bagi tempoh masa tertentu.

Sehubungan itu, orang ramai dinasihatkan supaya tidak panik dengan penyebaran SMS khabar angin daripada pihak tertentu yang meminta penduduk negara ini berkurung dalam rumah atau memakai baju hujan bagi mengelakkan hujan asid yang kononnya boleh membakar kulit, menggugurkan rambut dan menyebabkan kanser.

Yusliza Yakimir Abd Talib
yusliza@hmetro.com.my


 

You Might Also Like

16 kata-kata yang comel~

  1. kita doakan sume selamat dan mintak jauh bala tu..

    kadang2 goverment mana2 pun terpaksa tipu rakyatnya sebab takut rakyatnya panik..bile panik rakyat duk umah..bile rakyat duk umah ekonomi takley jalan, jatuh..kalau jatuh ekonomi macam2 ley jadi..itu hanya pendapat ezay la..tapi mintak sangat dijauhkan..sama2 berdoa

    ReplyDelete
  2. @ezay:aah..btol jgk..tp lbih baik wat cmnie..klau x nnti rmai yg panik..
    tkot bnda lain lak yg jdi..

    so,sme2 la kte doa xde pape yg blaku..~

    ReplyDelete
  3. minta dijauhkan lah benda2 gitu kat cni kan...

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah. itu lah yg payahnya klo negeri ade buat nuklear weapon nih. menyusahkan negeri lain je..

    ReplyDelete
  5. @Sharinginfoz:insyaAllah..hrp2 camtu la..~

    ReplyDelete
  6. @kak yong:aminn..
    tQ kak yong..~

    ReplyDelete
  7. @kak zie: tu la..ad kbaikn,ad kburukan..~

    ReplyDelete
  8. mmg ngeri kalau betul2 terjadi.Harap2
    semuanya selamat

    ReplyDelete
  9. @ct N honey:tu la..mintk dijauhkan..~

    ReplyDelete
  10. dorang siap cakap, kalau hujan jangan kuar, kang tak pasal2 kena mutasi. hahaha betul kahh?

    ReplyDelete
  11. good info...xlar panik sgt,huh!...hopefully, MALAYSIA jauh dr keadaan ni...amin

    ReplyDelete
  12. ada something yg tak betul dlm sms tu...sebab abg eq org safety health n environment...abagikan je sms tu. hehe

    ReplyDelete

SilA-siLalaH kOmEn yEr~!!

BEST..